Tirsdag hadde småskolen matematikkdag

Alle gruppene var innom fire stasjoner i løpet av dagen.
Stasjon 1: elevene skulle brette papirfly ved å følge en oppskrift. Når elevene var ferdig å brette flyet sitt så skulle de sjekke hvor langt det fløy. De målte flylengden ved å bruke føttene sine og telle antall skritt.

Stasjon 2: bygge et tårn med tannpirker og erter. Her måtte elevene samarbeide og finne ut hvordan de kan lage et høyt og stabilt tårn.

Stasjon 3: hver gruppe fikk en stor bøtte med vann. Så skulle de gjette på hvor mange desiliter vann som går ut av bøtta når man for eksempel setter et ben nedi bøtta. Elevene skulle skrive ned hva de trodde før de gjennomførte forsøket. Så skulle de skrive ned hvor mye vann som faktisk rant ut av bøtta ved å måle dette med et desilitermål. Tilslutt skulle de finne differansen på det de gjettet og resultatet. Veldig gøy å leke med vann!

Stasjon 4: her skulle elevene kaste erteposer og måle hvor langt de kastet. Elevene skulle prøve ulike kastemetoder for å se om de klarte å kaste lengre enn sitt første kast.

En super dag, med mange blide og fornøyde elever. "Dette var den morsomste dagen vi noen gang har hatt!" sa en førsteklassing på slutten av dagen:)

matematikkdag