Kjære alle foreldre og foresatte!

Coronavirus

Ungdomstrinnet fortsetter på RØDT, så opplegget der vil bli videreført. Samtidig vil vi, som jeg skrev i gårsdagens info, prøve å få til mer uteskole fremover, muligens noe av den tiden som ellers hadde vært hjemmeskole. Det er et stort logistikk-arbeid, da vi ønsker å få til at alle elever skal ha faglærte lærere i undervisningen. Samtidig må vi nå tenke på: Trivsel og motivasjon i den langvarige pandemien ungdommene er inne i. Frisk luft og samvær sosialt som en halv eller hel uteskoledag bringer med seg, er godt for alles psykiske helse. Og smittevernet går foran alt nå.

Det at barnetrinnet nå også skal være på RØDT NIVÅ, innebærer blant annet at alle elevene på 1.-7.trinn må deles i grupper (de såkalte kohorter) med færre elever (15-20 i hver). Vi har hatt planene (inklusive de inndelte kohortene) klare en stund (for sikkerhets skyld), men ved vår skole er utfordringen: Klasserom til hver kohort. Vi har ingen rom til overs av disse, så vi har i planene at vi må ved RØDT NIVÅ for hele skolen bruke skolens spesialrom som klasserom.

Vi har planlagt hvilke kohorter som skal hvor, men pulter, stoler og læremidler trengs det naturlig tid til å flytte rundt på. Vi er jo en trangbodd skole.

For 1.-4 vil vi prioritere å ha undervisning ved skolen hver dag fra og med tirsdag. For 5.-7.trinn vil det måtte være noe hjemmeskole/uteskole (det siste er jo bare bra!)

URRA har pga ovennevnte behov for organisering fått tillatelse til å holde skole og AKS stengt mandag for elevene på 1.-7.trinn, for å få dette godt på plass.

I løpet av mandag vil alle dere foresatte få god info fra lærerne på trinnet ang uken fra og med tirsdag.

For elever under 12 år, der foresatte har yrker som er definert som samfunnskritiske (der eleven har to foresatte, kreves det at begge har slike yrker), kan få et opplegg ved skolen. Har man imidlertid en omsorgsperson/barnevakt boende i hjemmet, vil dette tilbudet ikke nødvendigvis kunne gis.

For de som har behov for et opplegg , kreves da at foresatte sender meg en bekreftelse fra arbeidsgiver på dette. Hvis man trenger tilbudet allerede mandag, må jeg be om at jeg får dette innen søndag klokken 18.

Vi er pålagt å ha færrest mulig elever ved skolen nå, - av hensyn til alle - da smitten kan se ut som den er/kan bli så alvorlig. Derfor er det mitt ansvar som rektor å godkjenne disse bekreftelsene.

Herved sagt. Det kommer til å ordne seg hos oss!

Noen av dere foreldre/foresatte vil bli kontaktet av inspektør på trinnet med forespørsel om et utstrakt tilbud for deres barn i denne tiden. Siden RØDT NIVÅ på 1.-7.trinn foreløpig kun er for en uke, vil dette ikke gjelde så mange, men ved eventuell utvidelse av perioden, vil vi kunne vurdere tilbudet til flere.

AKS og skolen vil måtte ha de samme kohorter. Dette vil naturlig medføre at elevene ikke kan være sammen på AKS med andre enn de som er i kohorten. De vil måtte være på fastsatt rom. Ut i fra dette, skjønner alle at aktiviteter ikke blir like lett å ha plenty av. Dette ber jeg om forståelse for,- smittevernet må nå være viktigere enn masse tilbud. Hvis flere kohorter drar på tur sammen, må de holde avstand - det er ikke helt enkelt i praksis.

Når det er RØDT NIVÅ, har AKS ikke lov til å servere mat. Så nå må de private matpakkene tilbake!

AKS vil sende ut flere detaljer om forventninger og program.

Håper jeg har fått med det dere lurer på! Som sagt vil dere få mer konkret fra både AKS og lærerne mandag.

Jeg har stor forståelse for at mandagen kan bli litt krevende for flere. Men, nå må dette til i Oslo, så da kjører vi. Glad for å kunne si at vi får til mest mulig skole, tross alt.

Takk igjen for tålmodighet og lojalitet til skolens opplegg som dere har støttet opp om!

Send meg eventuelle spørsmål på mail, så svarer jeg så raskt jeg kan.

God lørdagskveld der hjemme!

Beste hilsen Randi, rektor.